Home » Algemeen » 30% winkels overbodig??

30% winkels overbodig??

woman-241328_640Bron: NOS. Volgens consumenten is 30% van de winkels in Nederland overbodig. Volgens onderzoekers zijn de ketens Ikea, Hema, Action en Blokker toekomstbestendig. Als je als winkelier niet in staat bent genoeg klanten aan je te binden dan is het moeilijk je hoofd boven water te houden.

Dat is nogal wat! 30% van alle winkels in Nederland. Daar zullen veel kleine zelfstandigen bijzitten. Misschien gaan de ogen van de lokale politici nu eindelijk eens open en dringt het besef door dat winkeltjes en meer winkeltjes niet loont.

Mijn eigen woonplaats – Vlissingen – is hiervan een schrijnend voorbeeld. Jarenlang wilde de gemeente winkeltjes, winkels, ketens, enz. Er werd alleen niet bij nagedacht hoe de ondernemer zijn brood moest verdienen. Ondernemersrisico werd er dan gezegd als de middenstand klaagde als er buiten het centrum weer een industrieterrein verscheen met grote winkelketens. Makkelijk als je op het pluche zit en je geld automatisch binnenkomt iedere maand. Prestige, daar draaide het en draait het nog steeds om.

Mensen oproepen om in hun eigen stad te gaan winkelen is een nobel idee, maar helpen doet het niet. De consument heeft veel keus. Internet voor het gemak, winkelen voor de gezelligheid, met af en toe wat nuttigen bij een horecagelegenheid. En het mag natuurlijk niet teveel kosten. Als de consument winkelt, willen ze koopjes, koopjes en nog eens koopjes. De jaren 90, de tijd van het smijten met geld door “Henk en Ingrid” zijn voorgoed voorbij. “Henk en Ingrid” passen op de centjes. Niets nieuws toch?

Als men denkt dat al die lege panden in bijvoorbeeld Vlissingen vol komen met winkels als het ondernemersklimaat positief wordt aangepast, is een lachertje. “Think out of your box”, zegt men in het Engels. De gemeente heeft de plicht om voor een goede infrastructuur plus ondernemersklimaat te zorgen, wat kan bijdragen om het huidige winkelbestand op peil te houden.

Maar…, we zullen gewoon moeten accepteren dat internetshoppen er is en in de toekomst nog meer zal toenemen.

Heb ik een pasklaar antwoord? Natuurlijk niet! Dat moet iedere ondernemer voor zijn/haar bedrijf zelf uitvinden. Er zijn wel mogelijkheden die horen bij modern ondernemerschap die de bekendheid van je bedrijf vergroten. SOCIALE MEDIA!twitter-292994_640

Is de inzet van Sociale Media een wondermiddel? Nee! Met het aanmaken van een Twitter-account of Facebook-pagina loopt het niet gelijk storm met nieuwe klanten. Het is wel een essentieel onderdeel – samen met de website en de uitstraling van de winkel – om ook kleine winkels tot een succes te maken.

Sociale media is onderdeel van een totaal plan dat je als ondernemer tegenwoordig moet hebben om je bekendheid te vergroten en nieuwe klanten te werven, bestaande klanten te behouden.

De trend is sociale media en websites, aangevuld met een webshop als dat op jouw zaak van toepassing is. Ben je, als kleine zelfstandige, niet actief op Facebook, Twitter of Pinterest, dan wordt het heel moeilijk om klanten aan je te binden. Maak er gebruik van!

 

Geef een reactie