Home » Berichten » Sprookjes en alles gratis op Facebook?

Sprookjes en alles gratis op Facebook?

Hilariteit op Facebook

Vorige week zag ik op Facebook een bericht voorbijkomen van een vriendin van mij. Het bericht was hilarisch en ik kon me voorstellen dat ze het ook zou doen. Dus reageerde ik. Via Facebook Messenger kreeg ik gelijk daarna een berichtje van haar dat het een spelletje was. Het was ter ondersteuning van een goed doel. Deze organisatie houdt wereldwijd jaarlijks zo’n campagne. Je kunt altijd kiezen uit een aantal opties of het is gekoppeld aan iets van jou persoonlijk, je verjaardag of iets dergelijks.

Het leek me leuk om mee te doen. Ik postte daarom ook een van de keuzes en wachtte op reacties. Mensen die mij heel goed kennen zouden moeten weten dat het niet waar was, vooral omdat de tekst ook nog in het Engels stond. Toch waren er genoeg die erin trapte. Van de mensen in mijn internationale vriendenkring kan ik het nog wel begrijpen. Maar van mijn Nederlandse vrienden die mij bijna dagelijks zien…?

Feiten checken

Dit maakte voor mij duidelijk wat ik eigenlijk al wist, mensen stellen geen vragen meer en checken ook geen feiten – ik dus ook niet. Als er op de sociale media iets staat van iemand die ze kennen, dan nemen ze het bijna altijd klakkeloos aan. Ik voel me daar ongemakkelijk bij. Omdat ik vind dat vertrouwen een groot goed is. Daarom schrijf ik deze blog. En ook om mezelf weer met beide benen op de grond te zetten zodat ikzelf ook besef om niet gelijk op alles te reageren. Eerst even een privé berichtje (een PB’tje) sturen en vragen of iets wel waar is, is mijn advies.

Gratis?

Zo gaat het met heel veel dingen. Dagelijks worden we bedolven onder berichten die ons van alles beloven. Wij willen het allemaal geloven omdat het te mooi klinkt om waar te zijn. Wij willen allemaal die gratis iPhone of een nieuwe camera. Of wat te denken van een bericht dat schijnbaar gebaseerd is op “wetenschappelijk onderzoek” en stelt dat je van je nagels lakken aankomt, gepubliceerd door een gerenommeerd mediakanaal. Het moet niet gekker worden.
We willen ook allemaal – als we ondernemers zijn – snel veel klanten krijgen en er veel aan verdienen. Daar is helemaal niets mis mee. Maar als je die reclame leest zou je denken dat jij alleen zo stom kan zijn dat het jou niet lukt. Dat je daarom zo’n sessie moet bijwonen. Of aan een programma begint dat je gouden bergen belooft. Zij hebben het wondermiddel uitgevonden en het wordt natuurlijk altijd een succes. Nou ja, voor hen dan. Wat ze je lang niet altijd vertellen, is dat je veel geduld moet hebben en dat niets vanzelf gaat. De positieve resultaten worden erg breed uitgemeten. Maar de overige 95% horen we niet. In de workshops die ikzelf geef over sociale media leg ik de positieve zaken uit, natuurlijk. Echter geef ik ook aan dat het hard werken is. (Kijk op AtyJean.nl  – ons zusterbedrijf – voor meer informatie.)

Zeeuwse inborst

Het zal mijn Zeeuwse inborst wel zijn dat ik altijd heel sceptisch ben. Niet dat je niets meer kan leren. Ik leer nog elke dag. Maar in wonderen geloof ik al lang niet meer. Zeker niet bij het ondernemen. Sprookjes zijn leuk om voor te lezen aan kleine kinderen, maar om er als volwassene nog in te geloven… “Voor niets gaat de zon op en de rest kost geld!”

Sprookjes…

In het bedrijf van mijn ouders heb ik van kleins af aan geleerd dat een aantal dingen belangrijk zijn als je klanten wilt krijgen en vooral wilt houden. Net als vroeger gaat het nu nog steeds om het kennen van je doelgroep(en), veel passie, een goed product, geduld, vertrouwen en persoonlijke service plus hard werken, heel, heel hard werken. Dat was toen zo en dat is nog steeds zo. Sprookjes en wonderen bestaan niet!
Wil je meer weten over sociale media, neem contact met mij op via http://www.jeanka.nl/contact/.