fbpx

Nepvolgers, nep…

Jaag jij ook op zoveel mogelijk volgers / likes op social media? Lees mijn artikel waarom je dat nou net niet zou moeten doen.
Bron: DeathtotheStockphoto.com

Twitter’s grote schoonmaak: Wilders en Denk-politici verliezen volgers.

… Dat betekent ook dat gebruikers een hoop volgers kunnen verliezen. Twitter gaat uit van een gemiddelde van 6 procent, maar PVV-leider Geert Wilders verloor er bijvoorbeeld zo’n 150.000 (ruim 15 procent). Bij Denk-politici Tunahan Kuzu (34 procent) en Farid Azarkan (39 procent) ligt dat percentage nog veel hoger. 

– NOS.nl –

Ik bereid wel eens een bericht voor naar aanleiding van een nieuwsbericht, zoals het bovenstaande van een tijdje geleden. En soms vergeet ik het te publiceren en denk ik later: “laat maar, achterhaald”. Dit bericht is anders. De media staan er niet meer vol van. Actueel is het zeker nog wel. Social media, het beheren van een website en het krijgen van volgers/klanten is hard werken. Niets gaat vanzelf. Ik hoop je dat duidelijk te kunnen maken in onderstaand artikel.

Het spreekt voor zich, als ik je kan helpen, laat het me vooral weten en maak een afspraak.

Volgers/likes kopen?

Een tijdje geleden wilde ik al een blogpost publiceren over nepvolgers en -likes. Aanleiding was toen een bekende “influencer” op Instagram. Ze stopte direct toen ontdekt werd dat veel van haar volgers nep waren. Later bleek ook  zanger Dotan een aantal van zijn volgers gekocht te hebben. Zoals mijn vader vroeger al zei: “al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel!” En zo is het maar net. Ook op social media.

Veel ondernemers denken met zoveel mogelijk volgers meer klanten te krijgen. Ze verzinnen allerlei acties met kortingen als je maar hun pagina of bericht liked. En als dat niet snel genoeg gaat, dan wordt overgegaan tot het kopen van volgers. Dat is goedkoper dan adverteren en is zo geregeld. Is het wel zo dat al die volgers potentiële klanten zijn? Persoonlijk denk ik van niet! Ik ben nogal sceptisch als ik sommige accounts zie en het aantal volgers. Ik verbaas me er dan over waarom mensen zo een account gaan volgen.

Klanten wil je naar je (web-)winkel of website “halen”. Zodat ze daar jouw product gaan kopen. En dat doen ze alleen als ze je vertrouwen en het gevoel hebben dat jij ze gaat helpen. En door bijvoorbeeld een “weggevertje” als ze op je site zijn beland, geef je ze nog meer vertrouwen om vooral met jou zaken te gaan doen. 

Terug naar “oude” en persoonlijke waarden

Ik ben altijd al van mening geweest dat je naar potentiële klanten moet zoeken en niet naar likes/volgers. Zowel online als offline. Toen Facebook aankondigde dat ze persoonlijke berichten hoger zou plaatsen dan bedrijfspagina’s, raakten velen in paniek. Was ik ook in paniek? Absoluut niet! Waarom zou je? De trend is tegenwoordig weer terug naar oude waarden. Waarden die voor de komst van social media werden gehanteerd. Vertrouwen, persoonlijke verhalen, integriteit, kwaliteit en servicegericht zijn. Daarom vind je op mijn website ook andere informatie over dingen die spelen in mijn leven.

En is dat nu zo vreemd? Ik hoor je zeggen: “Privé en zakelijk moeten vooral gescheiden blijven.” In de huidige tijd is dat moeilijk en als kleine ondernemer – mijn ervaring – bijna onmogelijk. Je wilt toch weten wie er achter het bedrijf zit waar jij zaken mee wil gaan doen? 

Interesse

Potentiële klanten zijn niet alleen geïnteresseerd in jouw producten of diensten. Ze zijn ook geïnteresseerd in jou persoonlijk. Wat is hun indruk van jou? Kom je betrouwbaar, integer over? Zouden ze bij jou offline net zo makkelijk iets kopen als online? 

Dit betekent dat je moet stoppen met jagen op likes/volgers en vooral moet je ze niet kopen. Nee, je zult aan de bak moeten. Wie is jouw doelgroep? Daar zul je goed onderzoek naar moeten doen en je daar op richten. Je zult echt moeten laten zien wat je die doelgroep kunt bieden en hoe je dat doet. Verder wil de klant ook meer over jou en je organisatie weten. Een medewerker in het zonnetje zetten of een citaat van een klant die blij is met jouw bedrijf. Of vooral niet bang zijn voor een negatieve recensie. Als je daar op reageert en begrip toont, zegt dat veel over jouw servicegericht zijn. 

Facebook biedt de mogelijkheid openbare en besloten groepen aan te maken. Voordeel van een groep kan zijn dat je een discussie met je doelgroep kunt aangaan. Daardoor leer je je doelgroep – lees (potentiële klanten) – beter kennen. En je doelgroep kennen en goed bedienen is toch waar je het allemaal voor doet. Offline en online.

Advertenties

%d bloggers liken dit: